Prowadzenie biznesu przez Internet jest coraz bardziej popularne. Rynek e-commerce nieustannie się rozwija. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tego zagadnienia. Zobacz, czym jest e-commerce, jak działa na sklepy online i w jakich celach się go stosuje. Jesteśmy pewni, że przedstawione treści okażą się pomocne w handlu i rozwoju Twojej firmy.

E-commerce – co to jest?

Każdy chociaż raz spotkał się z tym właśnie pojęciem. Jesteśmy pewni, że chociaż raz w życiu zadałeś sobie pytanie„Co oznacza e-commerce?”. Najprostsza definicja wskazuje, że jest to po prostu handel elektroniczny. Warto jednak wspomnieć, że w rzeczywistości zakres tej branży jest o wiele szerszy. Oprócz sklepów online obejmuje także wymianę walut online, bankowość elektroniczną, zakłady bukmacherskie, serwisy aukcyjne i inne różne inne formy handlu elektronicznego.
E-commerce – jak zacząć?

Przed stworzeniem własnego systemu e-commerce ważne jest, aby wziąć pod uwagę nastawienie i zachowanie klientów. Na co zwracają szczególną uwagę klienci e-sklepów? Taka wiedza będzie na wagę złota!

  • Bardzo dobra znajomość cen– współczesny klient doskonale zna stosunek ceny do jakości. Niezależnie od opcji budżetowej, podczas dokonywania zakupów, konsumenci szukają najlepszej ceny, jaką mogą zaakceptować. Dodatkowo sprawdzają oferty prezentowanych towarów w porównywarkach cen oraz weryfikują jakość produktów czytając recenzje o produktach w Internecie. Sklep, który jest nieatrakcyjny odnotuje spadki w samej sprzedaży.
  • Szeroki wybór– konsumenci często uważają, że wybór asortymentu powinien być niemal nieograniczony. Wszystko to dlatego, że mają łatwy dostęp do gamy produktów i usług nie tylko w e-sklepie, ale i offline. Dla handlowców jest to jedna z największych przeszkód w budowaniu lojalności. Oznacza to, że warto postarać się o jak największy asortyment Twojego sklepu online. Dzięki takiej działalności zyskasz klientów, którzy będą polecać Twoje internetowe usługi.
  • Poczucie kontroli – osoby decydujące się na zakupy za pomocą Internetu, porównują różne oferty na rynku, oceniają je i decydują, kiedy i jak kupić. Daje to pewnego rodzaju poczucie kontroli. Dzięki temu przekłada się to na wyższe oczekiwania i wyższy poziom obsługi klientów sprzedawców elektronicznych.
  • Krótka ścieżka zakupowa– każda strata czasu i długa ścieżka zakupowa nie sprzyja finalizacji sprzedaży. Klient w Internecie to klient niecierpliwy – to znaczy, że skomplikowany, długi i czasochłonny proces zakupu produktu uniemożliwia mu dokończenie transakcji.
  • Aktualne dane– kupujący ma nadzieję, że informacje w sklepach internetowych są zawsze aktualne. Internauci posiadający stałe połączenie z siecią liczą na to, że sprzedawcy będą w stanie nadążać za ich potrzebami i stale aktualizować dane. Takie zachowanie wpływa pozytywnie na sprzedaż i zadowolenie klienta internetowego.

Zalety i wady handlu internetowego

Handel internetowy ma swoje mocne i słabe strony. Jeżeli zastanawiasz się nad świadczeniem takich usług, koniecznie się z nimi zapoznaj. To może okazać się ogromną pomocą podczas prowadzenia sprzedaży internetowej.

Zacznijmy od tego, co pozytywne. Zakupy online w rzeczywistości nie podlegają ograniczeniom geograficznym. Pozwala to dotrzeć do szerszej bazy klientów. Tysiące ludzi może robić zakupy w tym samym czasie, co w stacjonarnym sklepie jest po prostu niemożliwe. Sklep internetowy umożliwia sprzedaż 24 godziny na dobę. Siedem dni w tygodniu. Pozwala na umieszczenie w ofercie niemal nieograniczonej liczby artykułów.

Właściciel takiego sklepu oszczędza na kosztach wynajmu i eksploatacji powierzchni magazynowej oraz obniża koszty pracy. Ponadto koszt składowania jest niższy niż koszt składowania w przypadku fizycznego wypadku w obiekcie. Istnieją również możliwości taniego marketingu internetowego, który prowadzi się na podstawie danych analitycznych (np. pozyskanych dzięki plikom cookies).

Jak jest natomiast z minusami? Sklep prowadzony online zawęzi krąg potencjalnych klientów tylko do internautów. W tym momencie znika również ceniona możliwość bezpośredniego namawiania klientów do zakupów. Warto również wspomnieć o ryzyku uszkodzenia towaru podczas transportu. Koszty wysyłki, które muszą zapłacić klienci, działają obecnie odstraszająco. Kupujący towary w sklepie internetowym zwykle podają tylko adresy, ale pozostają anonimowi. Ten fakt jest dobry dla nadużyć i oszustw

Droga do sukcesu w e-commerce

Przenosząc biznes do sieci, trzeba się liczyć z ciężką pracą. Podbicie rynku wymaga ogromnego samozaparcia i dobrej organizacji. Jak najbardziej zachęcamy do działań! Droga do sukcesu nie jest prosta i usypana różami. Dokonywanie transakcji, weryfikacja plików czy dbanie o dane osobowe samych klientów. To wszystko wymaga dobrego przygotowania i stopniowo zdobywanej wiedzy. Tylko takie połączenie pozwoli na stworzenie silnej i rozpoznawalnej marki.

Czy warto postawić na e-commerce? Jak najbardziej tak! W kolejnych latach technologia ta będzie się rozwijać i przynosić jeszcze większe zyski. Warto więc poznać wszystkie zalety tego innowacyjnego rozwiązania, jak również cieszyć się zadowoleniem klientów.