Strona główna
E-commerce
Franczyza
Wszystko o biznesie
Kontakt
Blog
Search Site
Type and hit enter to search
Blog
Home
Blog
Ostatnie artykuły
E-commerce – co to jest?
14 grudnia 2020
E-commerce / Wszystko o gospodarce
Prowadzenie biznesu przez Internet jest coraz bardziej popularne. Rynek e-commerce nieustannie się rozwija. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tego zagadnienia. Zobacz, czym jest e-commerce, jak działa na sklepy online i w jakich celach się go stosuje. Jesteśmy pewni, że przedstawione treści okażą się pomocne w handlu i rozwoju Twojej firmy. E-commerce – co to jest? Każdy chociaż raz spotkał się z tym właśnie pojęciem. Jesteśmy pewni, że chociaż raz w życiu zadałeś sobie pytanie„Co oznacza e-commerce?”. Najprostsza definicja wskazuje, że jest to po prostu handel elektroniczny. Warto jednak wspomnieć, że w rzeczywistości zakres tej branży jest o wiele szerszy. Oprócz sklepów online obejmuje także wymianę walut online, bankowość elektroniczną, zakłady bukmacherskie, serwisy aukcyjne i inne różne inne formy handlu elektronicznego. E-commerce – jak zacząć? Przed stworzeniem własnego systemu e-commerce ważne jest, aby wziąć pod uwagę nastawienie i zachowanie klientów. Na co zwracają szczególną uwagę klienci e-sklepów? Taka wiedza będzie na wagę złota! Bardzo dobra znajomość cen– współczesny klient doskonale zna stosunek ceny do jakości. Niezależnie od opcji budżetowej, podczas dokonywania zakupów, konsumenci szukają najlepszej ceny, jaką mogą zaakceptować. Dodatkowo sprawdzają oferty prezentowanych towarów w porównywarkach cen oraz weryfikują jakość produktów czytając recenzje o produktach w Internecie. Sklep, który jest nieatrakcyjny odnotuje spadki w samej sprzedaży. Szeroki wybór– konsumenci często uważają, że wybór asortymentu powinien być niemal nieograniczony. Wszystko to dlatego, że mają łatwy dostęp do gamy produktów i usług nie tylko w e-sklepie, ale i offline. Dla handlowców jest to jedna z największych przeszkód w budowaniu lojalności. Oznacza to, że warto postarać się o jak największy asortyment Twojego sklepu online. Dzięki takiej działalności zyskasz klientów, którzy będą polecać Twoje internetowe usługi. Poczucie kontroli – osoby decydujące się na zakupy za pomocą Internetu, porównują różne oferty na rynku, oceniają je i decydują, kiedy i jak kupić. Daje to pewnego rodzaju poczucie kontroli. Dzięki temu przekłada się to na wyższe oczekiwania i wyższy poziom obsługi klientów sprzedawców elektronicznych. Krótka ścieżka zakupowa– każda strata czasu i długa ścieżka zakupowa nie sprzyja finalizacji sprzedaży. Klient w Internecie to klient niecierpliwy – to znaczy, że skomplikowany, długi i czasochłonny proces zakupu produktu uniemożliwia mu dokończenie transakcji. Aktualne dane– kupujący ma nadzieję, że informacje w sklepach internetowych są zawsze aktualne. Internauci posiadający stałe połączenie z siecią liczą na to, że sprzedawcy będą w stanie nadążać za ich potrzebami i stale aktualizować dane. Takie zachowanie wpływa pozytywnie na sprzedaż i zadowolenie klienta internetowego. Zalety i wady handlu internetowego Handel internetowy ma swoje mocne i słabe strony. Jeżeli zastanawiasz się nad świadczeniem takich usług, koniecznie się z nimi zapoznaj. To może okazać się ogromną pomocą podczas prowadzenia sprzedaży internetowej. Zacznijmy od tego, co pozytywne. Zakupy online w rzeczywistości nie podlegają ograniczeniom geograficznym. Pozwala to dotrzeć do szerszej bazy klientów. Tysiące ludzi może robić zakupy w tym samym czasie, co w stacjonarnym sklepie jest po prostu niemożliwe. Sklep internetowy umożliwia sprzedaż 24 godziny na dobę. Siedem dni w tygodniu. Pozwala na umieszczenie w ofercie niemal nieograniczonej liczby artykułów. Właściciel takiego sklepu oszczędza na kosztach wynajmu i eksploatacji powierzchni magazynowej oraz obniża koszty pracy. Ponadto koszt składowania jest niższy niż koszt składowania w przypadku fizycznego wypadku w obiekcie. Istnieją również możliwości taniego marketingu internetowego, który prowadzi się na podstawie danych analitycznych (np. pozyskanych dzięki plikom cookies). Jak jest natomiast z minusami? Sklep prowadzony online zawęzi krąg potencjalnych klientów tylko do internautów. W tym momencie znika również ceniona możliwość bezpośredniego namawiania klientów do zakupów. Warto również wspomnieć o ryzyku uszkodzenia towaru podczas transportu. Koszty wysyłki, które muszą zapłacić klienci, działają obecnie odstraszająco. Kupujący towary w sklepie internetowym zwykle podają tylko adresy, ale pozostają anonimowi. Ten fakt jest dobry dla nadużyć i oszustw Droga do sukcesu w e-commerce Przenosząc biznes do sieci, trzeba się liczyć z ciężką pracą. Podbicie rynku wymaga ogromnego samozaparcia i dobrej organizacji. Jak najbardziej zachęcamy do działań! Droga do sukcesu nie jest prosta i usypana różami. Dokonywanie transakcji, weryfikacja plików czy dbanie o dane osobowe samych klientów. To wszystko wymaga dobrego przygotowania i stopniowo zdobywanej wiedzy. Tylko takie połączenie pozwoli na stworzenie silnej i rozpoznawalnej marki. Czy warto postawić na e-commerce? Jak najbardziej tak! W kolejnych latach technologia ta będzie się rozwijać i przynosić jeszcze większe zyski. Warto więc poznać wszystkie zalety tego innowacyjnego rozwiązania, jak również cieszyć się zadowoleniem klientów....
Przeciętne wynagrodzenie w Polsce – ile wynosi?
14 grudnia 2020
Wszystko o biznesie / Wszystko o gospodarce
Jednym ze wskaźników, który może ocenić dochód i jego poziom na przestrzeni lat, jest przeciętne wynagrodzenie, czyli tak zwana norma krajowa. Istnieje wiele opinii na temat średniej krajowej. Niektórzy uważają, że nie odzwierciedla ona rzeczywistości lub jest przeszacowana. Jedno jest pewne. Wartość przeciętnego wynagrodzenia często wzbudza u wielu osób duże emocje. W niniejszym artykule sprawdź, ile wyniesie, o ile wzrośnie oraz na co wpływa przeciętne miesięczne wynagrodzenie. Wszystkiego dowiesz się z tekstu poniżej! O ile wzrosło przeciętne miesięczne wynagrodzenie w 2021 Średnie wynagrodzenie w Polsce oblicza Główny Urząd Statystyczny (GUS). Regularnie publikuje on kilka rodzajów danych dotyczących średnich wynagrodzeń w różnych dziedzinach gospodarki, z których najobszerniejszy to średnie płace w gospodarce narodowej. Nowe przepisy dotyczące całkowitego minimalnego wynagrodzenia zostały uchwalone 15 września (Dz. U. 2020, poz. 1596). Ustawa czeka na wejście w życie od 1 stycznia 2021 r. Tym samym łączne miesięczne wynagrodzenie wzrośnie o 200 zł w stosunku do roku poprzedniego. Z kolei stawka godzinowa dla niektórych umów cywilnoprawnych w przyszłym roku wzrośnie o 1,30 zł. Jak podał rządowy portal premier.gov.pl: do 2021 r. płaca minimalna wyniesie 53,2% prognozy średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2021 roku. Dodatkowo należy zauważyć, że minimalne wynagrodzenie w Polsce otrzymuje około 1,7 mln Polaków. Wszystkie kwoty są kwotami brutto. Ilość pieniędzy, którą ostatecznie otrzymuje pracownik, zależy głównie od rodzaju umowy pracy, która go dotyczy. W przypadku umów o pracę od łącznej kwoty odlicza się: ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenie rentowe, ubezpieczenie chorobowe, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki na fundusz powierniczy. W związku z tym płaca minimalna dla pracowników etatowych w 2021 r. wyniesie około 2060 zł za miesiąc. Na co wpływa prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie? Dla zwykłego obywatela średnia krajowa nie jest aż tak ważna. Jednak z punktu widzenia przedsiębiorstw średnia wartość wynagrodzenia wpływa na kilka ważnych czynników. Średnia krajowa a składki na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenie społeczne. Jedną z nich jest podstawa ubezpieczenia zdrowotnego, którą muszą opłacić wszyscy przedsiębiorcy uczestniczący w obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym. Przy określaniu poziomu odniesienia należy wziąć pod uwagę średnie wynagrodzenie, a średnie wynagrodzenie oblicza się za czwarty kwartał roku poprzedzającego rok, w którym ustalono poziom odniesienia. Średnia krajowa oraz emerytura czy renta W większości przypadków średnia krajowa jest jedynie punktem odniesienia dla statystyk i analiz finansowych; dotyczy to na przykład emerytur i rent. Instytucja wypłacająca te świadczenia, czyli zakład ubezpieczeń społecznych, wylicza stopę zastąpienia, czyli stosunek średniej wysokości emerytury do średniego wynagrodzenia. Ile wynosi średnie miesięczne wynagrodzenie netto 2021? Płaca minimalna w 2021 r., jej wartość netto oraz łączna kwota stanowiły w tym roku wyzwanie dla rządu. Jest pomysł, aby liczba ta była zależna od miejsca zamieszkania. Z drugiej strony szalejąca pandemia koronawirusa i walka z ekonomicznymi skutkami tej walki nie mogą zagwarantować pełnego podniesienia płacy minimalnej w 2021 roku. Wielu pracodawców chce, aby pomysł zamarzł. Ostatecznie rząd zdecydował się podnieść łączną kwotę o 200 zł. Oznacza to, że od 1 stycznia 2021 r. minimalne wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę wyniesie 2800 zł brutto. Dla większości zatrudnionych jest to mniej więcej 2060 zł na rękę dochodu. W każdym razie to kompromis, bo zgodnie z poprzednią zapowiedzią, łączna płaca minimalna w 2021 roku miała wynieść 3000 zł. Jednak wraz z wybuchem pandemii większość apelowała władzy, że nie będą w stanie tego celu osiągnąć. Ważne jest, że premia za staż nie będzie wliczana do płacy minimalnej. Jest to bardzo dobra wiadomość dla wielu pracowników. Jednocześnie zdecydowano o podwyższeniu minimalnej stawki godzinowej za umowy cywilno-prawne z 17 zł brutto do 18,30 złotych. Stawki te mają zapewnić dalszy rozwój gospodarczy Polski, a także stanowią gwarancję finansową dla pracowników, z których wielu musiało w związku z pandemią znaleźć nową pracę lub zmienić branże. Warto tutaj wspomnieć, że najwyższa średnia pensja przypada w grudniu. Nietrudno zrozumieć dlaczego. W tym miesiącu premie roczne i dodatki wakacyjne są często wypłacane. Podsumowanie Krajowe średnie wynagrodzenie całkowite to drugi parametr po minimalnym wynagrodzeniu łącznym, który budzi wiele emocji u pracowników wiele branż w Polsce. Wysokość przeciętnego wynagrodzenia jest wyznacznikiem średnich dochodów Polaków w danym okresie. Wskaźnik ten jest obliczany przez Główny Urząd Statystyczny i dotyczy konkretnego miesiąca. Dlatego GUS co miesiąc publikuje na swojej stronie internetowej informacje o średnich dochodach Polaków w minionym miesiącu. Co to dla nas oznacza? Niewiele, chyba że jesteś przedsiębiorcą. Wtedy dla Ciebie ważne będzie średnie miesięczne wynagrodzenie obliczone dla sektora przedsiębiorstw w IV kwartale. Dzieje się tak, ponieważ od tej wartości zależy podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne, która stanowi 75% przeciętnego wynagrodzenia....
Co to jest gospodarka rynkowa?
14 grudnia 2020
E-commerce / Wszystko o biznesie / Wszystko o gospodarce
Wszystkie kraje wysoko rozwinięte, czyli na przykład Niemcy, Stany Zjednoczone, Norwegia czy Japonia charakteryzują się występowaniem gospodarki rynkowej jako obowiązującym systemem ekonomicznym w kraju. Dla każdego państwa, pomimo wystąpienia unikalnych i charakterystycznych dla swojego kraju form, większość cech gospodarki rynkowej pozostaje wspólnych. Nie jest to w żadnym stopniu uwarunkowane szerokością geograficzną czy wydarzeniami historycznymi w danym kraju. W niniejszym artykule przedstawiamy informacje na temat: co to jest gospodarka rynkowa, jak ewoluowała i jakie są jej główne cechy. Jeżeli jesteś zainteresowany tym tematem, to treść tego artykułu jest właśnie dla Ciebie. Gospodarka rynkowa – co to jest? Gospodarka rynkowa to model systemu, w którym podmioty gospodarcze (takie jak firmy, banki, gospodarstwa domowe) podejmują decyzje dotyczące produkcji lub inwestycji w oparciu o mechanizmy rynkowe (prawo podaży oraz popytu) pod kierownictwem swoich interesów. Ewolucja gospodarki rynkowej Początek gospodarki rynkowej sięga XIX wieku a dokładniej jego drugiej połowy. W tym czasie wzrosła własność prywatna, praca została podzielona i wyspecjalizowana, a w społeczeństwie pojawiła się kolejna grupa – produkcja. Mechanizm rynkowy zaczął stawać się rozsądnym, który może zapewnić najkorzystniejsze warunki alokacji zasobów i przynieść korzyści producentom i konsumentom. Ze względu na stopniowy rozwój systemu oraz uwarunkowania i cechy każdego kraju w rzeczywistości nie ma prymitywnych form gospodarek rynkowych. Ze względu na wspomniane poniżej niedoskonałości modelu rynku uznano za konieczne interwencje państwa. Dobra publiczne, które zostały szeroko rozpowszechnione, Asymetria informacji, Trend monopolizowania niektórych branż, Spożycie towarów negatywnych (papierosy, alkohol), Niestabilność gospodarcza spowodowana cyklicznymi wahaniami. Zakres działań państwa w gospodarce rynkowej jest nadal kwestią kontrowersyjną, ale obecnie nikt nie wątpi, że w pewnych okolicznościach rząd powinien interweniować. Nawet neoliberaliści domagający się przywrócenia zasad całkowitego wolnego rynku, zauważyli małą rolę państwa w systemie gospodarczym. Główne warunki istnienia gospodarki rynkowej Niezależnie od stopnia interwencji państwa, podstawą gospodarki rynkowej jest nadal dominacja prywatnej własności czynników produkcji. Może przybierać ona różne formy. Najpopularniejszym obecnie jest kapitalistyczny system udziałów. Jego główną zaletą jest to, że bez względu na to, jak duży jest, można łączyć kapitał będący w posiadaniu wielu osób. Ta zasada oznacza, że: w krajach wysoko rozwiniętych większość produktów wytwarzanych jest przez duże spółki akcyjne, firmy te zatrudniają dużą część pracowników w całym kraju, większość uzyskanych zysków należy bezpośrednio do nich. Pryzmat własności prywatnej ma zasady ekonomiczne. To najsilniejsza motywacja ludzi do założenia firmy, głównie dlatego, że możliwe jest powiększenie ich majątku. Z kolei kapitalistyczny system udziałowy sprzyja optymalizacji skali produkcji i bardziej racjonalnemu wykorzystaniu czynników produkcji. Właściciel środków produkcji, kierując się własnymi interesami, może całkowicie dowolnie decydować o sposobie ich wykorzystania. Mechanizm rynkowy ma wpływ na sposób wykorzystania tych zasobów. Rynkowy rozkład czynników ekonomicznych to kolejna cecha gospodarki rynkowej, co w praktyce oznacza, że wśród przedsiębiorców największą popularnością cieszą się regiony, które zazwyczaj osiągają największe zyski. Interakcja między dochodami a ceną, ale również swobodna gra pomiędzy podażą i popytem wpływają bezpośrednio na dystrybucję i wykorzystanie czynników produkcji. Szczególny wpływ na te wartości mają ceny surowców, dochody konsumentów, koszty produkcji czy technologia produkcji danego produktu. Efektywnie funkcjonujący rynek spełnia przede wszystkim funkcje: alokacyjną, wycenia różne towary, źródło informacji dla wszystkich podmiotów gospodarczych, stworzył możliwość osiągnięcia stanu równowagi, sprawdza, czy dany produkt jest przydatny dla społeczeństwa, dostosowuje produkcję do zapotrzebowania. Istota i cechy gospodarki rynkowej Jedną z cech gospodarki rynkowej jest również istnienie konkurencji. Preferuje głównie konsumentów. Przedsiębiorcy, którzy chcą sprzedawać towary, muszą nadal czynić je atrakcyjnymi dla potencjalnych nabywców. Na rynku obserwuje się dwa rodzaje konkurencji: cenowa – aby zachęcić do zakupu towarów, sprzedawca może obniżyć cenę. Jednak ten mechanizm nie może być używany w nieskończoność, ponieważ z czasem produkcja stanie się nieopłacalna. pozacenowa – konsumentów, dla których cena nie gra głównej roli powinna przyciągać jakość i wygląd produktu czy szczególny typ opakowania, który odróżnia go od innych towarów. Obejmuje to również takie działania marketingowe, które mają na celu zwiększenie świadomości marki i nawiązanie relacji pomiędzy firmą a klientami. W tym celu należy stworzyć efektywne kanały dystrybucji, aby konsumenci mogli otrzymać towar na czas. Konkurencja między przedsiębiorstwami oznacza również, że stale poszukują nowych metod produkcji, które z jednej strony pozwolą im wyprodukować więcej towarów, z drugiej zminimalizować koszty jednostkowe. Finalnie firmy stają się bardziej innowacyjne, a konsumenci mają większy wybór. Gospodarka rynkowa i jej podmioty Gospodarka rynkowa charakteryzuje się również istnieniem odpowiednich instytucji obsługujących rynek. Jednocześnie muszą być w stanie skutecznie działać. Giełdy, banki, firmy doradztwa inwestycyjnego, komisje papierów wartościowych i wiele innych działów odpowiada za normalne funkcjonowanie jednolitego rynku i zależności między nimi. Może to zachować integralność rynku. Więcej informacji znajdziesz w artykule poświęconym charakterystyce gospodarki rynkowej. Inną cechą gospodarki rynkowej jest zróżnicowanie podmiotów gospodarczych. Można je klasyfikować według wielu kryteriów, w tym między innymi na: prawne – nadają one status osoby fizycznej lub prawnej, własnościowe – wyróżniamy przedsiębiorstwa państwowe, prywatne, spółdzielcze, komunalne i mieszane, biorące pod uwagę rodzaj prowadzonej działalności – handel, usługi, budownictwo, gastronomia, firma transportowa i wiele różnych innych działalności, biorące pod uwagę wielkość mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, w zależności od wielkości zatrudnienia, obrotów netto ze sprzedaży produktów w ciągu roku lub sumy majątku danej firmy....
Kto musi się zarejestrowaćw BDO?
14 grudnia 2020
E-commerce / Wszystko o biznesie / Wszystko o gospodarce
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiążę się z wieloma formalnościami. Trzeba stale śledzić przepisy i orientować się, które kwestie dotyczą naszej banży. Powstaje wiele rejestrów, których pominięcie może grozić wieloma negatywnymi konsekwencjami. Jednym z nich jest BDO, który w swoim czasie wzbudzał strach w wielu przedsiębiorstwach. Postaramy się więc rozwiać Wasze wątpliwości. Kto ma obowiązek wpisu do BDO i jakie konsekwencje grożą za zlekceważenie tej formalności. BDO – czym jest? Zacznijmy jednak od tego, czym jest rejestr BDO. To nic innego, jak rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami na polski rynek. Jego zadaniem jest gromadzenie informacji o odpadach. Ma na celu również umożliwić wypełnienie obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Najistotniejszą informacją jest jednak kwestia, dla kogo BDO zostało przeznaczone. Kto nie musi rejestrować się w BDO i prowadzić ewidencji? Zaniedbanie obowiązku o wpis do BDO może się wiązać z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Jednak nie wszystkie podmioty, które działają w sferze gospodarki odpadami, muszą się znaleźć w rejestrze. Ustawa dopuszcza pewne zwolnienia, więc obowiązek wpisu do BDO nie dotyczy: Przedsiębiorstw, które nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów; Firm, które mają podpisaną umowę na świadczenie usług w zakresie remontu, rozbiórki, budowy różnych obiektów, czyszczenia zbiorników oraz urządzeń, a także sprzątania, napraw i konserwacji. W takim przypadku obowiązek wpisu do BDO stoi po stronie podmiotu, który świadczy daną usługę, ponieważ to on staje się wytwórcą. Chyba że umowa ma inne zapisy. W przypadku, gdy kilku przedsiębiorców korzysta z jednego lokalu, w którym wytwarza się odpady, to obowiązek rejestracji do BDO można przenieść na jednego z nich lub na osobę wynajmującą lokal. Jednak takie przeniesienie musi nastąpić w formie zawarcia umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Ważna jest jeszcze jedna kwestia. Odpady, które powstawją w części socjalnej dla pracowników są traktowane tak samo, jak odpady komunalne powstające w gospodarstwach domowych. Zgodnie z przepisany nie podlegają więc one ewidencji, a ich wytwórcy nie mają obowiązku wpisu do BDO. Jednak jeżeli na terenie prowadzonej działalności powstają inne odpady, to nie są one zwolnione z ewidencji. Kto musi uzyskać wpis do BDO? Największy dylemat wzbudza pytanie, jakie firmy do BDO muszą się zarejestrować. Jeżeli nie dopełni się tego obowiązku mogą nas czekać negatywne konsekwencje, więc warto tego dopilnować. Kto ma obowiązek rejestracji w BDO? Do takiego wpisu przede wszystkim zobowiązani są przedsiębiorcy, którzy: wytwarzają i transportują odpady, a także prowadzą ich ewidencję; wprowadzający na teren Polski produkty w opakowaniach, oleje smarowe, pojazdy, opony, baterie, akumulatory, sprzęt elektryczny oraz elektroniczny; importerzy oraz nabywcy opakowań na terenie UE. Warto pamiętać, że to nie wszystkie podmioty, które muszą myśleć o rejestrze. Kto musi uzyskać wpis do BDO? Taka procedura dotyczny również wielu jednoosobowych działalności gospodarczych, od których wymaga się prowadzenia ewidencji odpadów. Zalicza się do nich, m.in. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne czy firmy budowlane. Konsekwencje niezgłoszenia do BDO Warto upewnić się, kto musi zarejestrować się do BDO. Niestety niedopilnowanie tego obowiązku może wiązać się z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa powinno być więc zapoznanie się z przepisami dotyczącymi rejestracji, ewidencji i sprawozdawczości w BDO. Jeżeli się nie dopilnuje swoich obowiązków, to można otrzymać jedną z dwóch typów kar: grzywna (od 100 zł do ponad 1 mln zł) lub areszt; kara pieniężna ( od 5000 zł do 1 mln zł) nakładana przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Rodzaj kary, którą możemy otrzymać zależy od kilku czynników związanych z wypełnianiem obowiązków. Dlatego warto dobrze poznać przepisy dotyczące rejestru BDO. Następnie należy skrupulatnie wypełniać wszystkie obowiązki. Trzeba pamiętać, że kary grożą nie tylko za brak wpisu do BDO, ale też inne czynności. Administracyjna kara pieniężna może być nałożona za: brak wpisu do BDO w przypadku, gdy jest on wymagany; brak numeru rejestrowego (nadanego przez Marszałka przy rejestracji BDO) na dokumentach przygotowywanych w związku z prowadzoną działalnością. Z kolei kara aresztu lub grzywny jest nakładana przez sąd. Można nią zostać ukaranym z następujących powodów: brak złożenia wniosku o wpis do BDO; złożenie wniosku niezgodnego z obecną sytuacją w firmie; brak złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru lub zmianę wpisu; niewypełnienie lub nienależyte wypełnienie obowiązków sprawozdawczych i ewidencyjnych. Warto również pamiętać, że na początku 2020 roku zmieniły się przepisy. W związku z tym karze grzywny lub aresztu podlegają również ten, kto: nie będzie przechowywał, udostępniał lub przedkładał dokumentów i wszelkich danych, do których zobowiązuje go ustawa, przez 5 lat od momentu rejestracji. nie będzie miał potwierdzenia wygenerowanego z BDO w trakcie transportu odpadów....
Franczyza – co to jest?
14 grudnia 2020
E-commerce / Wszystko o gospodarce
Franczyza to działalność gospodarcza prowadzona przez dwóch przedsiębiorców. Jeden z nich (franczyzodawca) jest właścicielem uznanej firmy, której model biznesowy został przetestowany i przekazuje drugiemu przedsiębiorcy (franczyzobiorcy) niezbędną wiedzę, technologię oraz prawo do używania swojej marki w zamian za określone wynagrodzenie. Prawdziwe znaczenie terminu franczyza pochodzi z języka francuskiego i nie ma innego znaczenia niż „koncesja”, co jasno obrazuje system operacyjny umowy pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą. Ten system biznesowy jest szczególnie popularny w internecie, czego przykładem jest ilość wyszukiwanych fraz: „firmy franczyzowe”, „franczyza biznes”, „franczyza jakie firmy”, „lista sklepów franczyzowych” czy „sieci franczyzowe w Polsce”. W niniejszym artykule podpowiemy, co to jest franczyza, jakie są jej rodzaje oraz od czego w ogóle zacząć przy jej zakładaniu. Franczyza – co to jest? Pomiędzy przedsiębiorcami zawierana jest tzw. umowa franczyzowa, na podstawie której franczyzodawca upoważnia franczyzobiorcę do posługiwania się swoją nazwą, logo lub know-how (wiedzą o prowadzeniu określonej działalności). W zamian franczyzodawca otrzymuje część zysku określonego w umowie, która będzie generowana w ramach działalności franczyzodawcy. Zazwyczaj oprócz prawa do posługiwania się marką lub know-how swojej firmy, franczyzodawca udziela franczyzobiorcy również szczególnej pomocy i dzieli się swoim doświadczeniem. Dlatego w porównaniu z założeniem swojej własnej firmy od zera, ryzyko związane z rozpoczęciem działalności z franczyzobiorcą jest znacznie mniejsze. Aby lepiej zrozumieć, czym jest franczyza, przypomnij sobie restaurację McDonald’s lub sieć sklepów Żabka. Firmy te działają na zasadzie franczyzy. Posiadając prawa franczyzy, możesz założyć firmę o znanej marce i wysokiej jakości produktach lub usługach w swoim mieście. Rodzaje franczyzy Franczyzę można podzielić według kilku kryteriów: rodzaj działalności, zastrzeżona technologia (know-how) przekazana przez franczyzodawcę, organizacja systemu franczyzowego. Pod względem rodzaju działalności można wyróżnić dwie rodzaje franczyz: handlowa – w tego typu franczyzy franczyzobiorca sprzedaje szereg towarów dostarczonych mu przez franczyzodawcę, to znaczy prowadzi działalność handlową. Oprócz wyboru kategorii produktów, franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy również swój znak towarowy, wiedzę sprzedażową, wizualizację punktów sprzedaży, wiedzę marketingową, obsługę klienta i marketing towarowy (dekorowanie punktu sprzedaży i metody wyświetlania towarów w celu przyciągnięcia jak największej liczby klientów). Szczególnym trybem franczyzy komercyjnej jest franczyza depozytowa. W jej przypadku franczyzobiorca nie kupuje nic od franczyzodawcy, ale wykorzystuje jego produkty jako depozyt. Przed zakupem produktu przez klienta, produkt pozostaje własnością franczyzodawcy. Franczyzodawca to rodzaj pośrednika handlowego, którego dochód zależy od wartości i ilości sprzedawanych towarów, usługowa – w ramach tej franczyzy franczyzobiorca uzyskuje od franczyzobiorcy prawo posługiwania się swoim znakiem towarowym oraz prawo do uzyskania receptur, oprogramowania technicznego i metod wykonywania określonych usług, a także w zakresie aranżacji punktów serwisowych i szkolenia personelu. Ze względu na przekazywany know-how można wyróżnić: franczyzę dystrybucji produktu – jest to forma franczyzy polegająca na współpracy firm na zasadzie dostawca – sprzedawca. W tym modelu franczyzy dostawcą produktów jest franczyzodawca, a sprzedaje je francyzobiorca. Zakładając firmę w franczyzowym modelu dystrybucji, uzyskasz prawo do posługiwania się marką i towarami franczyzodawcy, którymi zamierzasz handlować lub wiedzą w zakresie realizacji określonych obszarów usług. Nie otrzymasz jednak obszernego wsparcia, planów marketingowych czy operacyjnych. Ten rodzaj franczyzy sprawdza się dobrze przy sprzedaży takich produktów jak samochody czy ubrania. Ponadto, gdy franczyzobiorcy są zaangażowani w szybką rozbudowę swojej sieci franczyzowej, zwykle z niej korzystają i często stopniowo ewoluują do modelu, który omówimy poniżej. franczyzę na koncepcji działalności – w tym modelu, oprócz prawa do używania znaku towarowego i zakresu towarów lub usług, franczyzobiorca może również uzyskać wszelkie prawa do korzystania z technologii i wsparcia ze strony franczyzodawcy. Franczyzodawca sprzedaje Ci swoje metody prowadzenia działalności, szkoli Cię i zapewnia plany marketingowe i instrukcje obsługi. Biorąc pod uwagę organizację systemu franczyzowego możemy wyróżnić: franczyzę bezpośrednią – ten system franczyzowy polega na bezpośrednim zawarciu umowy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Franczyzodawca sam udziela licencji i kontroluje franczyzobiorcę w zakresie samodzielnego wykonania umowy, a także bezpośrednio pomaga mu w prowadzeniu działalności. franczyzę wielokrotną – w ramach tego systemu franczyzobiorcy mogą zwykle prowadzić więcej niż jedną jednostkę franczyzową na określonym obszarze. Zazwyczaj franczyzobiorcy obiecują utworzenie określonej liczby punktów sieciowych w określonym czasie. Ten typ franczyzy powstał, aby zminimalizować liczbę franczyzobiorców, ale nie kosztem liczby punktów w sieci franczyzowej. Krótko mówiąc franczyzobiorca jest właścicielem wielu franczyz. masterfranczyza – franczyza ta opiera się na fakcie, że franczyzobiorca ma wyłączne prawo do korzystania z pakietu franczyzowego do prowadzenia działalności na określonym obszarze. Jaka jest różnica między masterfranczyzą a wieloma franczyzami? Po pierwsze, w tym modelu franczyzodawca przejął obowiązki wielu franczyzodawców i ma większą swobodę działania. Sam może zaproponować pewne zmiany w funkcjonowaniu sieci franczyzowej i umowach franczyzowych, a także może je wprowadzić za uprzednią zgodą franczyzobiorcy. Ten rodzaj systemu franczyzowego jest szeroko stosowany w franczyzie międzynarodowej, w której główny franczyzodawca nie może samodzielnie kontrolować wszystkich franczyzobiorców. Ponadto różne kraje / regiony mają różne standardy prawne i warunki ekonomiczne, dlatego należy zwrócić uwagę na ogólny obowiązujący system franczyzowy. przedstawicielstwo regionalne – Większe sieci franczyzowe mogą też wybrać system organizacyjny oparty na regionalnych przedstawicielach (czyli ludziach lub firmach poszukujących dla nich franczyzobiorców na danym terenie). Przedstawiciel regionalny jedynie poszukuje i prowadzi mediacje w zakresie umowy franczyzowej z franczyzą, wszystkie prawa, obowiązki oraz koszty łączą franczyzobiorcę i franczyzodawcę. Sklepy franczyzowe – co to? Budowanie marki zwykle wymaga lat ciężkiej i ciągłej pracy. Jedną z najcenniejszych wartości związanych z franczyzą jest korzystanie ze znanych marek. Często osoby, które wchodzą do ulubionej restauracji, instytucji bankowej czy sklepu w najbliższym lokalnym centrum nawet nie zdają sobie sprawy, że dana firma to franczyza. Przystępując do systemu franczyzowego masz prawo do korzystania na szeroką skalę z rozpoznawalnych marek i znaków towarowych. Zwykle ma zasięg ogólnokrajowy, czasem nawet europejski, a nawet globalny (na przykład w przypadku McDonald’s). Należy jednak pamiętać: uczestnicząc w franczyzie, staniesz się współliderem interesów marki. Możesz przyczynić się do jego rozwoju poprzez rzetelną pracę i zaangażowanie. Brak pracy i inwestycji szkodzi interesom całej marki. Jeśli w ogóle nie pracujesz, to nawet najlepsze i najbardziej znane marki nie przyniosą Ci korzyści. Nie możesz zyskać i odnieść sukcesu, czekając tylko z założonymi rękami. Znane marki same z siebie nie przynoszą zysków. Franczyza – biznes, jak zacząć? Jeżeli dalej jesteś zainteresowany tematem, ale nie wiesz od czego zacząć, to przeczytaj poniższe punkty, które to krok po kroku pomogą Ci w rozpoczęciu swojej działalności franczyzowej. Wybierz profesję i zbadaj rynek – bogate oferty franczyzowe pozwalają wybierać spośród wielu branż. Przede wszystkim chcąc założyć firmę, trzeba wybrać branżę, w której będzie działać, czyli po prostu zdefiniować swój biznes. Może od dłuższego czasu robisz konkretne plany dotyczące swojej pracy, może nadal się wahasz. Przed założeniem firmy warto zadać sobie kilka pytań, nie tylko dotyczących franczyzy, które pomogą Ci dokonać odpowiedniego wyboru: Co lubisz robić? – być może Twoje dotychczasowe hobby stanie się Twoją wymarzoną pracą, W czym jesteś dobry? – kiedy lubimy coś robić i uważamy, że jesteśmy w tym dobrzy, to poświęcamy na to naturalnie więcej czasu, Czy masz już doświadczenie zawodowe? – Twoja obecna praca może być dobrym punktem wyjścia dla Twojej firmy, Jaki jest Twój charakter? – warte uwagi cechy to m.in. umiejętności strategicznego i kreatywnego myślenia, zdolności przywódcze i organizacyjne lub umiejętność dokładnego łączenia faktów z różnych dziedzin życia, Kim będą Twoi potencjalni Klienci? – jeśli żaden klient nie będzie skłonny zapłacić nawet za najlepszy produkt, to również na nim nie zarobisz. Jednym z kluczowych kroków w rozpoczęciu działalności jest określenie grupy docelowej produktu / usługi, Jakie są trendy i potrzeby społeczne? – być może wiesz, jaka branża obecnie przeżywa rozkwit lub jest na nią duży popyt, Czy w Twojej okolicy jest silna konkurencja? – jeśli w Twojej okolicy jest wiele firm o podobnych profilach, „przebicie się” na lokalnym rynku może być trudne. Z jednej strony konkurencja branżowa może pozytywnie wpłynąć na jakość produktów lub usług, z drugiej strony wysoka konkurencja jest przeszkodą w prowadzeniu biznesu. Franczyzodawca pomaga ocenić sytuację w branży. Po ustaleniu, na którym rynku chcesz działać, zacznij szukać odpowiedniej franczyzy. Jest wielu przedsiębiorców, którzy udzielają licencji – w zależności od branży można wybierać od kilku do kilkudziesięciu różnych firm. Poznaj oferty tych franczyz, którymi będziesz zainteresowany. Franczyza to nie tylko firma, która ma za zadanie przyciągnąć jak największą liczbę klientów. Franczyzodawcy często zapewniają swoim franczyzobiorcom szeroką pomoc. Trzeba jednak pamiętać, że franczyzobiorcy oprócz przywilejów mają również zobowiązania. Niezależność biznesowa licencjobiorcy jest do pewnego stopnia ograniczona przez licencjobiorcę kontrolującego jego działalność. Przygotuj plan finansowy i przeanalizuj dostępne fundusze. Bardzo ważnym kryterium, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze franczyzy dla siebie, są dostępne środki finansowe. Przeanalizuj, ile masz pieniędzy (i być może ile pożyczek możesz wziąć). Rozpiętość cen jest bardzo szeroka – od początkowej inwestycji rzędu kilku tysięcy złotych do setek tysięcy, a nawet miliona złotych (jak w przypadku restauracji McDonald’s). Pod względem inwestycji początkowej droższa franczyza to franczyza komercyjna. Średnia inwestycja we franczyzę komercyjną jest dwukrotnie większa niż w franczyzie usługowej. Stosunkowo tanie prawa franczyzowe obejmują finanse i bankowość, turystykę (z wyłączeniem hoteli), usługi biznesowe i edukację. Przed podpisaniem koniecznie przeczytaj dokładnie umowę franczyzową. To bardzo ważny moment, ponieważ podpisanie umowy franczyzowej musi umożliwić nam spełnienie wszystkich jej punktów. W przypadku wpisów drobnym drukiem, których nie zauważymy czy zignorujemy, może nas to kosztować dużo pieniędzy (z naruszeniem podpisanej umowy może kosztować więcej). Umowa koncesji jest podpisywana na czas określony (np. kilka lat) lub na czas nieokreślony (nie ma zaplanowanego terminu zakończenia współpracy). Ważne jest, aby ocenić, czy czas trwania umowy pozwala na uzyskanie realnego dochodu przed wejściem do franczyzy. Kolejnym krokiem jest znalezienie odpowiedniego lokalu, zatrudnienie ludzi i dobór odpowiedniej promocji. Aby rozwinąć swój biznes, powinieneś promować nowy oddział firmy jeszcze przed jego otwarciem. Franczyzodawca pomaga w prowadzeniu działań promocyjnych podczas zakładania i prowadzenia firmy. To zrozumiałe – ma szerokie grono klientów w całym kraju i ma dostęp do różnych mediów. Franczyzobiorca wpłaca (w zależności od ustaleń) miesięczne opłaty do funduszu marketingowego, dzięki prawu franczyzy do reklamowania się w ogólnopolskich mediach „z centrali”. W przypadku mniejszych mediów lokalnych to franczyzobiorcy są zwykle odpowiedzialni za promocję i reklamę. Mogą wystąpić z własną inicjatywą np. organizując konkurs w mediach społecznościowych. Franczyza – jakie firmy w Polsce? Franczyza to bardzo popularny sposób prowadzenia biznesu w Polsce. Obecnie w naszym kraju istnieje ponad 1000 różnych konceptów franczyzowych, co jest jednym z najczęściej stosowanych sposobów prowadzenia biznesu (w naszym kraju działa na zasadzie franczyzy ponad 63 tysiące firm). W wyszukiwarkach internetowych często wyszukiwanymi frazami są: „sklepy franczyzowe”, „lista franczyzodawców”, „sklepy z franczyzą”, „firmy franczyzowe w Polsce”. Przyjrzyjmy się specjalnie przygotowanemu rankingowi, który wymienia 5 najczęściej używanych franczyz w Polsce z różnych branż i kategorii. Żabka (Freshmarket) – jest najczęściej wybieraną franczyzą w Polsce. Jedną z głównych zalet franczyzy tej marki jest niski koszt początkowy (5000 zł) oraz niskie miesięczne opłaty za wynajem. Carrefour Express – największą zaletą Carrefour jest to, że firma zapewnia model współpracy agencyjnej. Oznacza to, że firma nadal jest głównym inwestorem, więc początkowy koszt ponoszony przez franczyzobiorcę jest niższy. McDonald’s – ze względu na dobrą pozycję rynkową i duży potencjał zysków, nawet wysoki próg opłaty początkowej (1,2 mln zł) nie jest w stanie zatrzymać potencjalnych franczyzobiorców. Subway – Opłata startowa za franczyzę nie jest wysoka, około 8 000 euro. Al Capone – piąte miejsce zajmuje sieć profesjonalnych sklepów monopolowych, ciesząca się dużą popularnością, zwłaszcza w południowo-wschodniej Polsce. Koszt początkowy to 150-200 000 zł. Jednak, jak pokazują dane, choć firma jest jeszcze bardzo młoda, to wciąż dynamicznie się rozwija, w naszym kraju jest obecnie około 40 takich placówek. Chcesz założyć własną firmę, być znanym od początku, cieszyć się dobrą opinią i przyciągać wielu klientów? Każdy, kto rozpoczyna własny biznes, ma takie pragnienie. Wszystko to jest możliwe dzięki prowadzeniu działalności na zasadzie franczyzy. Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pomoże Ci w odpowiednim wyborze rodzaju franczyzy. Obecnie na rynku jest duża konkurencja, więc warto postawić na coś innowacyjnego! Wybierając franczyzę jako swój model biznesowy będziesz mógł korzystać z doświadczenia franczyzodawcy, minimalizujesz ryzyko porażki, zmniejszasz koszt reklamy oraz masz zagwarantowany cały system dostaw. Niewątpliwie jest więcej plusów niż minusów, dlatego warto się tym tematem na poważnie zainteresować....
Comments are closed.
Back to top of page
Comments are closed.